O PROJEKTU

Pozadina i opšti ciljevi

Tema prijave projekta je Dualno visoko obrazovanje (DVO). Tokom projekta biće unapređeno strateško poboljšanje odnosa između univerziteta i kompanija. Univerziteti će razviti mehanizme i mere za povećanje učešća u obuci i unapređenje sposobnosti kompanija da obezbede obuku za studente. Takođe, veoma važno pitanje biće promena u povezivanju dualne obuke sa opštim obrazovanjem. Zakon Albanije o visokom obrazovanju ne reguliše DVO. Stoga je neophodno razviti pravni i strateški okvir u vezi sa dualnim obrazovanjem kroz formulaciju nacrta zakonskih dokumenata. Nacionalna politika visokog obrazovanja Albanije promoviše implementaciju mehanizama da visokoškolske ustanove (VŠU) postanu nosioci promena, tvorci znanja i promotori inovacija koji doprinose održivom razvoju i kontinuiranom poboljšanju sa sposobnošću adaptacije i prekvalifikacije na nove promene i zahteve lokalne i globalne sredine.

U Albaniji veza između tržišta rada i visokoškolskih ustanova (VŠU) je još uvek slaba. Vlada Albanije vidi mnoge izazove u vezi sa saradnjom između tržišta rada i visokog obrazovanja. Znanje koje studenti steknu na univerzitetu ne može da odgovori na stvarne izazove tržišta zapošljavanja. Postoji nesrazmera između stečenog znanja, veština razvijenih na univerzitetu i zahteva poslodavca. Ova nesrazmera uzrokuje da tržište rada ne veruje univerzitetima ne samo kao ozbiljnom partneru u rešavanju tehničkih i tehnoloških ili bilo kakvih problema vezanih za posao, već takođe ne vidi njihovu ulogu u stvaranju veštih i znanjem potkovanih diplomaca, koji su spremni za zapošljavanje. Obrnuto, univerziteti ne prepoznaju kompanije kao one koje mogu doprineti modernizaciji studijskih programa i koje bi mogle pomoći u njihovom prilagođavanju budućim potrebama društva. U isto vreme, prema statističkim podacima koje je dostavio Statista (www.statista.com) Albanija ima prosečnu stopu nezaposlenosti od 11,81% ekonomski aktivnog stanovništva (EAS), što je manje od 12,9% zabeleženog 2021. godine.

Visoka nezaposlenost među mladima (27,75%) jedan je od glavnih izazova za albansku ekonomiju. Stoga je analiza trendova albanskog tržišta rada važno pitanje koje treba da proučavaju univerziteti i kreatori politika. Osim u retkim dobrim praksama, koje nisu sistemski razvijene, radna praksa studenata tokom studija nije institucionalizovana. Diplomci su uglavnom bez ikakvog radnog iskustva kada uđu na tržište rada i to ih onemogućava da dobiju posao, te ih tako zarobljava u nezaposlenosti jer je njihovo obrazovanje uglavnom zastarelo i/ili previše teorijsko, nevažno za posao. Ključni faktor akademske ponude je stopa zaposlenosti diplomaca. Zaposljivost diplomaca je koncept koji se smatra relevantnim u okviru reformi obrazovanja, što je uslov koji VŠU intenzivno traže kao pokazatelj efikasnosti. Akcije i strategije su pregledane kako bi se ovo stanje povećalo. Veza između VŠU i tržišta rada predstavlja rešenje za veću zaposljivost kako bi se omogućilo tržišno uključivanje mladih i veće uključivanje u ekonomske i socijalne prilike.

Projekat DUALBA i njegovi rezultati značajno će doprineti opštim ciljevima poziva kroz strukturisanu saradnju između partnera u konsorcijumu, razmenu iskustava i dobrih praksi između albanskih univerziteta i univerziteta iz država članica EU i trećih zemalja pridruženih Programu.

Projekat DUALBA poboljšaće kvalitet visokog obrazovanja u Albaniji kao trećoj zemlji koja nije pridružena programu i povećaće njegovu relevantnost za tržište rada i društvo. Projekat će razviti generički model dualnih studijskih programa. Svaki od albanskih partnerskih univerziteta razvijaće specifični model dualnog obrazovanja. Dodatno, dualno obrazovanje će doneti bolju i intenzivniju saradnju između industrije i visokog obrazovanja i doprineće povećanju inovativnih kapaciteta. Studenti na dualnom obrazovanju biće kanal za prenošenje znanja i ideja od kompanija ka akademskoj zajednici i obrnuto.